לפני ימים אחדים הגיע לביקור במאורת הנמר ארז כלב, המייסד והבעלים של מאסטר ביזנס – אסטרטגיה שיווקית ממוקדת לעסקים.
כלב הוא דמות יוצאת דופן בעולם השיווק הדיגיטלי. ראשית, הוא תושב עכו הצפונית והמרוחקת ושנית, הוא חרדי, חוזר בתשובה שהפך, בעזרת עבודה קשה ומאומצת, לגורו שיווק במגזר ומחוצה לו. כלב מסייע לעסקים קטנים ובינוניים להיכנס לאינטרנט ולהשתמש בו ככלי שיווקי, ועל הדרך מוצא דרכים מקוריות לשמור על כללי והלכות הדת הקשורים במדיום. באמתחתו ספר שיווק שכתב בשם השיטה, ובו הוא מפרט ומסביר על עולם השיווק באינטרנט. שאלתי אותו כמה שאלות שסקרנו אותי.
איך מגיעים מעולם התורה לעולמות האינטרנט והשיווק?
"בזמן שחיפשתי לעצמי דרך ליצור הכנסה חדשה, כעצמאי, נחשפתי לעולם המדיה החברתית, שהקסים אותי. מאחר שאני אדם חרדי, התקנתי מערכת לסינון תכנים לא הולמים והתחלתי לחקור את העולם הזה. ממש התאהבתי. החלטתי שאני הולך להתמחות בתחום הזה ולמדתי מהטובים ביותר בעולם איך לעשות שיווק ברשת".
פריצת הדרך של כלב הייתה עם פרסום סדרת מדריכים אינטרנטיים להצלחה בעסק באמצעות הרשת, שנקראו 3 כלים להצלחה עוצמתית ודירה במחיר של רכב. המדריכים הפכו לפופולריים וזכו לעשרות אלפי הורדות. כך מיתג את עצמו כלב כמומחה בתחומו.
אילו שירותים אתה מציע ללקוחות?
"האינטרנט הוא מקום עצום והדרכים לשווק בו הן נרחבות. העקרון המנחה הוא למצוא אילו דרכים ושיטות מתאימים לעסק שלך. אני בונה לכל לקוח שמגיע אליי אסטרטגיית שיווק ייחודית לו, על פי המאפיינים הייחודיים שלו. יחד עם העסק אני בונה את כל מערך השיווק הדיגיטלי שלו ונותן לו בסופו את המפתחות לניהול עצמאי. ישנם לקוחות שאני ממשיך לנהל עבורם את השיווק, אבל השאיפה היא לבנות, ללמד ולתת ללקוח 'לנהוג לבד'. זה יכול להיות בניית משפכי לקוחות, הקמת מערך פרסום בגוגל (Google) ו/או בפייסבוק (Facebook), עבודה מול רשימות דיוור אלקטרוני ועוד".
האם תוכל לספר על אחד מסיפורי ההצלחה שלך?
"סיפור יוצא דופן הוא זה של שרה רוזנבוים – אישה חרדית מחסידות גור השמרנית, בעלת ידע עצום בעמותות ובעיקר בגיוס כספים באמצעות שיטה שפיתחה. את שרה הכרתי לפני 10 שנים, כשעוד הייתה שכירה והתפקיד שלה היה לגייס כספים לעמותות. היא הגיעה לסדנה ליצירת עסק דיגיטלי שעוזר לעמותות לגייס כספים, והחליטה להצטרף כלקוחה במסגרת השירות שלי להקמת קורס דיגיטלי שמסייע לעמותות לגייס כספים מתורמים. סיפור הצלחה כזה לא רואים בכל יום: כיום, רוזנבוים היא היו”רית והבעלים של מיליון או דולר – גיוס משאבים, מומחית בגיוס כספים ופיתוח משאבים לעמותות ולארגונים.
הצלחתה בגיוס משאבים בקרב המגזר השלישי ופעילויות ההדרכה והייעוץ הרבות הקנו לה מעמד של מנטורית מובילה בעולם העמותות, ושל מרצה בינלאומית בקרב אלה שרוצים למנף את משאביהם הכספיים ולייצר הכנסות גבוהות לארגונים. רוזנבוים גם מעבירה סדנאות והרצאות, ונחשבת לאוטוריטה בתחום, מכיוון שהייתה הראשונה ליצור קורס אינטרנטי בנושא".
בימים אלה אתה עובד על הספר השני שלך – מרעיון לעסק מצליח, כלים ותובנות מעולם השיווק והעסקים. ספר לנו קצת עליו.
"זהו ספר שני בסדרה השיטה, והוא אוסף של ראיונות עם לקוחות שעברו דרכי וזכו להצלחה ולהעצמה. אני פותח את הספר בסיפור מעצים, שאת מוסר ההשכל שלו אני מסכם במשפט: 'כשאתה רוצה להצליח כמו שאתה רוצה לנשום, אז תהיה איש מצליח!' זאת מהות הספר. אני מסביר בו את מהות ההצלחה העסקית בצורה פשוטה ונגישה.
רוב רובם של האנשים לא רוצים להצליח באותה המידה שבה הם רוצים 'לצלול' למיטה ולישון, למשל. חלקם מעדיפים לישון יותר מאשר לעבוד קשה ולהיות מצליחנים. בספר, אני אומר להם שאם רוצים להיות מצליחים, צריכים לוותר על אזור הנוחות. אם באמת רוצים להצליח, לפעמים צריך לעבוד ברצף, משום שאם לא נמצאים בעשייה תמידית, מחמיצים את ההזדמנות להצליח. זה נסב סביב עד כמה צריך באמת לרצות את זה".