F5 שנוסדה לפני 20 שנה, החלה לפני כעשור להתמקד יותר ויותר בפתרונות ארגוניים לאבטחת מידע על ידי ההגנה על היישומים. היא החדירה לאותם יישומים בהם משתמשים עובדי הארגון, הגנה שאינה מאפשרת להגיע לנתונים עצמם, שהם למעשה המטרה של כל התקפות הנוזקות למיניהן.
מתחילת דרכה, F5 הצטיינה והובילה את נושא בקרת העברת היישומים, ADC, והפתרון שלה ידע "לקרוא" כל מה שעובר בתקשורת הנתונים, וכך יכולה הייתה להוביל את הגנת המידע בתנועה מהארגון לרשת האינטרנט וחזרה.
כיום הרוב הגדול של שני מיליארד דולר ההכנסות, מגיע מפתרונות אבטחת המידע והענן שלה. לכן הסקר החשוב מאשש את תפיסתה, שעליה לספק יותר פתרונות חכמים, כי המשתמשים מחפשים אצל שותפים אסטרטגיים כמוה פתרונות שיפתרו את גניבות הנתונים העומדות בשער הארגונים.
את המחקר המקיף באזור EMEA, אשר בוצע עבור F5 Networks, הציגה החברה בכנס המשתמשים שלה בהשתתפות כ-800 לקוחות, שותפים ועובדים, ביניהם מעל ל-20 איש במשלחת מישראל, בראשותה של שושי לייבוביץ, מנהלת המכירות של החברה.
המחקר חשף כי בעוד שיש לצרכנים אירופאים ומזרח-תיכוניים אמון במספר ארגונים בהגנה על המידע שלהם, רבים מוכנים לשתף במידע הפרטי שלהם בתמורה לשימוש בשירותים ללא תשלום. המחקר, אשר בוצע על ידי Opinion Research, סקר יותר מ- 7,000 צרכנים באזור וחקר את גישתם לגבי הגנה על מידע פרטי והשימוש בו.
פחד מהלא נודע
שיתוף מידע עם חברות פרטיות הוביל לכך שקרוב ל-70% מהצרכנים מודאגים שהמידע שלהם יגיע לידיים הלא נכונות, וכן שהפרטיות שלהם תעמוד בסיכון (64%).
מותגי מדיה חברתית וחברות שיווק קיבלו את ההתייחסות הגרועה ביותר – 75% מהצרכנים ציינו כי הם אינם סומכים עליהם עם המידע הפרטי שלהם בכלל, כאשר רק 21% היו בטוחים כי הם יגנו על המידע שלהם בצורה אפקטיבית מפני האקרים.
אבל ישנם צרכנים שמתעלמים מהפחדים הללו, אם משמעות הדבר היא שהם יכולים להשתמש בשירותי חברות בחינם.
למעלה ממחציתם היו מוכנים לשתף בתאריך הלידה שלהם (53%), מצב משפחתי (51%) ותחומי עניין אישיים (50%); בפולין, 58% ישתפו את הרגלי הקניה שלהם, ומחצית מהצרכנים בערב הסעודית יהיו מוכנים לשתף את מספר הסלולארי שלהם.
יחד עם זאת, כמעט חמישית (18%) ציינו כי לא יספקו את המידע שלהם בכלל. צרכנים בריטיים באופן עקבי היו פחות מוכנים לספק את המידע שלהם לעומת מדינות אחרות ב-EMEA.
עם מתן אמון מגיעות הציפיות
בעוד שצרכנים התייחסו לבנקים כגורמים האמינים ביותר (76%), והיה להם אמון רב יותר בהם בכל הנוגע לשמירה על המידע (73%) יחסית לסקטורים אחרים, ישנו עדיין חוסר שביעות רצון בכל הקשור לשיטות בהן משתמשים הארגונים הללו על מנת להגן על המידע.
צרכנים מאמינים כי בנקים (77%), ולאחריהם מוסדות בריאות (71%) ומוסדות ציבוריים וממשלתיים (74%), צריכים להטמיע יכולות אימות טובות יותר על מנת להשיג אבטחה טובה יותר. 88% מהצרכנים משוכנעים כי ארגונים צריכים לשפר את מדיניות האימות שלהם לאבטחה טובה יותר.
"ישנם הבדלים ברורים בסוג החברות שצרכנים סומכים עליהן עם המידע שלהם", אמר מייק קונברטינו, סגן נשיא לאבטחת מידע ו-CISO ב-F5 Networks.
לדבריו, "חברות עם מיקוד מסורתי באבטחת מידע, דוגמת בנקים, נחשבות האמינות ביותר, אבל מעניין לגלות כי אנו משתפים את רוב המידע שלנו ברשתות החברתיות למרות שאנחנו הכי פחות סומכים על החברות הללו שישמרו על המידע שלנו".
קונברטינו הסביר כי "ללא קשר לתעשייה, כל ארגון שעובד ישירות עם צרכנים, צריך לוודא כי ההגנה שלו עומדת בקנה אחד עם הדרישות הגוברות של הצרכנים. ככל שאנחנו הופכים מודעים יותר לסיכונים, חשוב אפילו יותר להשיג תשתית הגנה ואבטחת מידע – טכנולוגיה, חינוך ותהליכים, אשר הינם מחמירים מספיק על מנת להגן מפני איומים, אבל אינם פוגעים בחוויית המשתמש".
הוויכוח: פרטיות או הגנה?
הרגולציות האירופאיות הכלליות להגנה על מידע, GDPR (ר"ת EU General Data Protection Regulation), אשר אושרו לאחרונה על ידי הפרלמנט האירופי, מספקות לאזרחים את הזכות להתלונן ולקבל פיצוי אם נעשה שימוש לרעה במידע שלהם בתוך האיחוד האירופי.
כאשר נשאלו מהו לדעתם שימוש לרעה, התברר כי 67% מאמינים כי מדובר בשיתוף של המידע שלהם עם צד שלישי ללא הסכמה; 71% בפולין ו-75% בבריטניה.
עם התעוררות הדיון הציבורי של אפל (Apple) וה-FBI בנוגע לפריצת סמארטפונים, 43% מהצרכנים הסכימו עם הקביעה כי ארגוני טכנולוגיה צריכים להעמיד את הביטחון הלאומי בעדיפות עליונה מעל פרטיות המשתמש, ולתת לסוכנויות ממשלתיות גישה למכשירים נעולים (31%). השיעורים היו גבוהים אפילו יותר בבריטניה (50%), אך נמוכים יותר בגרמניה (38%) וערב הסעודית (37%).
האחריות להגנה על צרכנים מפני טרור הסייבר עומדת גם היא לדיון. יותר מחמישית (21%) מהצרכנים מאמינים כי עלינו להיות אחראיים להגנה על עצמנו, בעוד ששיעור כפול מזה (43%) מרגישים כי זהו תפקידה של הממשלה במדינתם להגן על האזרחים.
התגובה הראשונה מעוררת את השאלה האם יותר צרכנים מכירים בכך שהם משחקים תפקיד חשוב בהגנה מפני איומים חיצוניים, אבל יש עדיין דרך לעבור בכל הקשור להשתתפות באחריות.